Буцнівська чудотворна ікона
Ще з XVIII ст. в Галичині була добре відомою Буцнівська чудотворна ікона Божої Матері. І враховуючи
те, що Буцнів межує з Островом, а
одна з легенд розповідає, що ця
ікона бере свій початок від чудодійного джерела, розповімо про неї трохи детальніше. Буцнівській чудотворній іконі Божої Матері присвячено чимало
історичних розвідок. З покоління в
покоління сільчани передають
молитву до Буцнівської ікони Матінки Божої:
Рятуй нас, рятуй нас,
О, люба Ненько!
Кликати будем все -
Ввечір й раненько.
Буцнівська чудотворна
Божа Мати, нам допомагай,
У житті і при смерті
Нас не опускай.
Благослови нас, Буцнівська
Чудотворна Божа Мати,
Щоб жити безгрішно
І добре вмирати.
Матінко Божа Буцнівська,
Поклін наш прийми,
Під могутній покров
Усіх нас
візьми.
Про Буцнівську чудотворну ікону є чимало згадок в історичних розвідках. В одній з них
йдеться, зокрема, про таке: «Всі подоляни знають гарне село Буцнів.
Розположено воно вісім кілометрів на південь від Тернополя. Під час недільних
прогулянок гімназисти під проводом професорів Тернопільської гімназії
(перед Першою світовою війною) залюбки мандрували до Буцнева, щоб під великим кам'яним мостом
почути не лише семикратний відгомін святих дзвонів. А опісля
насолоджувалися виглядом
церкви з XVIII століття
та йшли до неї, щоби щиро помолитися перед
чудотворною іконою Божої Матері. А парохія в Буцневі була з дуже давніх
часів і в своїх початках мала гарну
дерев'яну церкву. Крім того, у Буцневі був і монастир оо. Василіян, що мали
свою монастирську церкву. Буцнівський
«губернатор» Матвій Цивинський у 1729 р. подарував оо.Василіянам гарну ікону Пречистої Діви Марії, мальовану на полотні
на зразок Белзької Богоматері, що її
поляки вивезли до Ченстохови.
У короткому часі Буцнівська ікона Пречистої Діви Марії славилася
великими чудами. Перше чудо було те, що Божа Мати на цій іконі плакала
правдивими сльозами на очах багатьох людей, присутніх у той час у церкві.
Пречиста Діва Марія плакала тоді над долею нашого народу. Плакав і ще
нишком плаче наш народ із своєю Небесною Ненькою на руїнах сьогоднішнього
нищення нашої церкви на рідній землі. І сонячне проміння, що самоцвітами блищить
ранком на росі, на квітах і травичці, відбивається у тисячах сльозах, що пливуть з людських очей. Бо люди плачуть над гробом
своїх найдорожчих, плачуть на ложі болізни і над ложем болізни, над затраченим «украденим щастям», у
родині, суспільності, в народі...
Хто може порахувати ті сльози, що їх
витискають зламане і забуте серце,
тривога, недоля, відчай?.. Нема дня,
нема ранку, щоб люди попри тих, що радісно вітають, подібно до ради приятелів багатостраждального Йова, були б близькі цього, щоб проклясти цей
день і цей світанок... Нема вечора, в якому попри милі сни численних щасливих людей, інші, мучені безсонністю,
могли б повторити за поетом:
«...у сну в би,
Так думи прокляті
Звуться душу запалити,
Серце розірвати!..»
(Т.Шевченко «Чигирин»).
Бо побіч тих, що їм весело на світі, живуть і такі, що «нудяться світом і нудять собою, що
їм зі сльозами і сон не заваба» (М.Шашкевич «Нещасний»).
Правда, є ще добрі люди на світі, що раді потішити засмучених. Але не всі болі серця
можна усмирити, не всі смутки розрадити і в радість замінити. Та й мало є таких людей, що беззастережно можна
б назвати щирими приятелями. І ті хотіли б потішити своїх ближніх в смутках і недолі, часто не достає їм
сил, або й спромоги це вчинити.
Тому люди шукають потіхи й розради там, де її можна напевно знайти, то значить у
стіп ікони Пречистої Діви Марії. Там шукали помочі люди з Буцнева, Острова в своїх клопотах і нещастях. Ба
навіть з дальших околиць приходили до Буцнівської ікони Богоматері, щоб у неї благати помочі. Слава про великі
чуда, що їх люди отримували, благаючи Божу Матір в Буцнівській іконі, рознеслася далеко по всій землі,
дійшла також до Львова, до митрополичої палати.
Тодішній митрополит Атанасій Шептицький вислав 9-го березня 1733 року комісію до Буцнева під проводом о. Інокентія Липницького, ЧСВВ, який під
присягою переслухав 9 свідків, що власними очима бачили чудотворні діла, що їх пізнали люди за
посередництвом Пречистої Матері. І
митрополит Атанасій Шептицький послав
другу комісію під проводом о.Олексія Липницького, Зборівського декана і о.Сильвестра Мальського, ЧСВВ. Вони
прибули до Буцнева 1 липня 1736 року і переслухали
під присягою двадцять нових наочних свідків великих чудес.
Після сумлінно проведених доходжень та незаперечних свідоцтв про
надприродні діяння, що їх пізнавали на собі ті, що перед Буцнівською іконою просили у
Пречистої Діви Марії
помочі, 25 січня 1737 року митрополит
Атанасій Шептицький особливою грамотою проголосив ікону Пречистої Діви Марії в Буцневі чудотворною іконою.
Між численними чудами, що записані в літописі Буцнівської церкви і власноручно
підписані тими, що їх пізнали, найважнішим чудом є хотинська перемога над турками, оспівана в пісні до Буцнівської
ікони Пречистої Діви Марії, в якій співається:
«За помощію Пресвятия
иконьї Буцневскія,
Же недала христіяномь
вьпасти вь руці бисурманомь
у неволю...»
Численні прощі з
далеких сторін краю прибували .... Наче ріками плили - йшли прочани до Небесної
Неньки, що в своїй іконі стала «непостидною
заступницею всіх християн і
непреложною ходательницею перед престолом Творця неба і землі». Вона там розуміла всіх, що в нужді і недостатку коротали дні свого життя.
Бо вона впродовж свого земного життя сама все це зазнала. Пречиста Діва Марія як
колись, так і сьогодні розуміє тугу тих, що їх недоля загнала в чужі сторони. Вона знає це лихо. А хіба ж на
скитальщині в Єгипті не було їй тужно за рідним краєм, за своєю хатиною в Назареті? Пречиста Діва Марія розуміє добре, що таке
розлука з
родинами, з рідними, тому й прекрасно співчуває всім, що через розлуку з ріднею невимовно
терплять в своєму серці.
Невелика монастирська церква не була вже в стані помістити тих численних прочан, що
приходили до Небесної Неньки з Буцнева, щоб перед її чудотворною іконою в молитвах благати потрібних для себе ласк. Тоді Буцнівський староста Андрій Шумлянський вимурував у 1744 році гарну церкву з тесаного каміння, що була
посвячена під Покров Непорочного
Зачаття Пречистої Діви Марії.
Варто сказати, що інтерес до цієї ікони не зменшується і в наші дні. Так,
активісти Тернопільської філії Спілки української молоді у 2004 р. започаткували комп'ютерний краєзнавчий проект «Святині Тернопільщини». А
першою електронною мандрівкою, яка
відбулася на їх сайті 22 березня, були відвідини саме Буцнівської
чудотворної ікони Богородиці.
Аби витримати хронологію подій, варто сказати, що вже у 1735 р., очевидно, на місці старої церкви Петра і Павла, яка проіснувала більше сотні років,
зазнала воєнних лихоліть, було споруджено нову дерев'яну греко-католицьку церкву.
Детальний опис монастирської церкви нам подають Олександр Чоловський та Богдан Януш.
Серед інших важливих деталей вони звернули увагу на те, що побудована вона «у бароковому візантійському
стилі, на італійський манір, у формі хреста з тесаного каміння і має дуже гарний купол. Оригінальний мур, що
оточує церкву, прикрашений так званими рококовими дзеркалами. Церква дуже красива, подібна збудована у Зборові лише через півстоліття, у 1794 році...».
Але повернемося до
розповіді о.Николая Вояковського.
"При великому здвизі народу і численному зборі світського і монашого
духовенства перенесено ікону Пречистої Діви Марії до нової церкви і поставлено
її в головному престолі.
Отці Василіяни записали в літописі Буцнівського монастиря чудесні
оздоровлення, що їх діставали люди, молячись перед Буцнівською
чудотворною іконою Богоматері, почавши від 1731 року, і продовжували цей список до 1751 року. Тут
подано тільки кілька з них для ілюстрації,
які великі чуда діялися за молитвами Пречистої Богоматері в Буцнівській іконі:
1. Євдокія Гучинська втратила владу в ногах і руках.
її чоловік Іван Гучинський привіз її до церкви в Буцневі.
Опершись на кулях, вона віддала себе під покров Буцнівської Пречистої Богоматері. Після закінчення Служби Божої, що відправлялася в її наміренні перед чудотворною іконою, вона власними силами, без ніякої помочі
вийшла здоровою з церкви.
її чоловік Іван Гучинський привіз її до церкви в Буцневі.
Опершись на кулях, вона віддала себе під покров Буцнівської Пречистої Богоматері. Після закінчення Служби Божої, що відправлялася в її наміренні перед чудотворною іконою, вона власними силами, без ніякої помочі
вийшла здоровою з церкви.
2. Каліна Данило, родом з Теребовлі, мав скорчені
руки
і ноги. З великим трудом приволікся він до Буцнева в 1733
році у день Успіння Божої Матері. Після щирої молитви перед чудотворною іконою він повністю одужав.
і ноги. З великим трудом приволікся він до Буцнева в 1733
році у день Успіння Божої Матері. Після щирої молитви перед чудотворною іконою він повністю одужав.
3.
Василь Розембавський з Волині мав безвладні, зсохлі
ноги. Коли привезли його до Буцнева, просив, щоби за
несли його до церкви. Після сердечної молитви перед чудотворною іконою Богоматері він цілковито одужав.
ноги. Коли привезли його до Буцнева, просив, щоби за
несли його до церкви. Після сердечної молитви перед чудотворною іконою Богоматері він цілковито одужав.
4. Матвій Марковський,
каліка, прийшов на кулях до
церкви до Буцнева. В часі Служби Божої лежав хрестом перед чудотворною іконою Матері Божої і гаряче молився. Під час благословення Найсвятішими Тайнами він несподівано встав як зовсім здоровий у присутності численних прочан, що опісля присягою ствердили правдивість цього чуда.
церкви до Буцнева. В часі Служби Божої лежав хрестом перед чудотворною іконою Матері Божої і гаряче молився. Під час благословення Найсвятішими Тайнами він несподівано встав як зовсім здоровий у присутності численних прочан, що опісля присягою ствердили правдивість цього чуда.
5. Петро Стопневич приїхав до Буцнева в 1738
році
разом зі своєю жінкою, що вже упродовж шести місяців
була зовсім сліпа. Клякнули обидвоє перед чудотворною
іконою Божої Матері і щиро благали про ласку оздоровлення. Несподівано встає ця жінка і голосно на всю церкву, вражена, скрикнула: «Я виджу, я прозріла!». її муж, заливаючись сльозами радості, впав до стіп престолу, що
над ним була ікона Небесної Неньки, і цілував землю, як
підніжок престолу Божої Матері.
разом зі своєю жінкою, що вже упродовж шести місяців
була зовсім сліпа. Клякнули обидвоє перед чудотворною
іконою Божої Матері і щиро благали про ласку оздоровлення. Несподівано встає ця жінка і голосно на всю церкву, вражена, скрикнула: «Я виджу, я прозріла!». її муж, заливаючись сльозами радості, впав до стіп престолу, що
над ним була ікона Небесної Неньки, і цілував землю, як
підніжок престолу Божої Матері.
Таких чудес записано більше як 60 до 1751 року, коли оо.Василіяни
відійшли з Буцнева, а монастирську церкву
разом з чудотворною іконою
Богоматері передали парохії на парохіяльну церкву. Неспокійні воєнні часи та різні інші непригожі обставини для прощ, як і для проводу відпустової
церкви, вплинули на те, що довший
час люди Поділля наче б забули, що
між ними в Буцнівській іконі перебуває могутня в поміч покровителька і
заступниця - Цариця України - Пречиста Діва Марія. Та українське серце не може
забути Тієї, що колись ще в 1037 році наш володар Ярослав Мудрий віддав їй під
опіку і свій край, і своїх людей.
І оце в
другій половині XIX століття звернулись діти Поділля до своєї Небесної Неньки та відновили
давно забуте почитання чудотворної
Буцнівської ікони Пречистої Діви Марії.
Знову оживилися дороги до Буцнева численними прощами і незліченними
прочанами. Найбільше прочан приходило у відпустові дні - у день св. Івана Христителя, св. апостолів Петра і Павла, і в храмовий день
Непорочного Зачаття Пречистої Діви Марії.
А прекрасна
пісня до Буцнівської Богоматері -
Ах! Удивися
Зрящи ужаснися,
Человіче...
- залунала знову по всій далекій околиці
Буцнева; вона назавжди залишиться великим
доказом опіки Пречистої Діви Марії над українським народом".
Справжню сенсацію про Буцнівську чудотворну ікону 22 липня 2005 р. повідомили члени комісії
сакрального мистецтва
Тернопільсько-Зборівської єпархії УГКЦ Андрій
Чернець і Роман Зелінко. Провівши експертизу ікони, під чеканкою вони виявили полотно із зображенням Матері Божої Ченстоховської Богородиці. Внизу ікони невідомий автор зобразив силует монастиря з Ясної Гори у тому ж таки польському місті
Ченстохові. Ймовірно, вона була виконана на зразок однієї з тодішніх
досить поширених гравюр і датована, за оцінками тих же експертів, - початком XVIII століття.
З
благословення Тернопільсько-Зборівського єпарха УГКЦ Кир Михаїла Сабриги
(1940-2006) Андрій Чернець реставрував цю
унікальну ікону. Попрацювати довелося
чимало, оскільки від часу полотно дуже струхлявіло, а тому з відновлювальними роботами майстер виконав і повну консервацію старої основи.
22
грудня того ж року - у День святої Анни - на другий престольний празник Буцнева глибокопошановану ікону встановили у церкві. Водночас член Спілки художників України Ігор
Зілінко зробив ще й копію Буцнівської
чудотворної ікони, з якою тепер
місцевий священик обходить сільські домівки, використовує її для неординарних культових потреб поза межами
храму.
ВИСНОВКИ
Сподіваємось, що ці
історичні образки викличуть не тільки більшу прихильність і віру до Пресвятої
Богородиці, але й повагу до минулого.
Тож поспішім до Престолу
Божої Матері і попросім у „благословенної між жінками" помочі та розради, віддаймо їй честь, як вірній і
невтомній Заступниці. Черпаймо
перед її Чудотворними образами силу до життя і очищення душ.
Вона не дозволить загинути нашому народові на
своїй рідній землі. Вона дасть нам ласку
дожити до щасливих днів радості і слави, якої вже ніхто й ніколи не
відбере від нас, бо Пречиста Діва Марія — Мати Божа і наша Мати!
Немає коментарів:
Дописати коментар